Vandaag baal ik weer van e-manager. Ik heb niets aangepast. Zoals eerder vermeld , heb ik de nodige apparaten aangesloten. Sinds een paar dagen gaan de aangesloten apparaten/ lampjes niet meer aan/uit volgens het ingesteld schema. Ik heb een ventilator voor de luchtbehandeling aangesloten en die hoort om 0.00 uit te gaan en smorgens om 0800 weer aan. Dat gebeurd nu niet meer. Blijft dus altijd aan staan.
Ditzelfde voor de verlichting in een aantal ruimtes. Blijft gewoon branden.
Irritatie dus,
Tot zover, AJ
Het lijkt er op dat er wel meer misgaat met het systeem van Nuon. Heb zelf sinds ergens begin december het systeem en twee pluggen (1 van 6 en een losse) in gebruik. Na installatie problemen (mac adres werd niet herkend, opgelost door Nuon helpdesk aan hun zijde) deden de pluggen het niet. Althans, ze werden niet herkend, in de e-manager.
BeantwoordenVerwijderenIneens na een paar dagen de zelfde aanmeldprocedure doorlopen te hebben deden ze het wel, maar bleek dat een plug op zolder niet gevonden werd, blijkbaar was de afstand te groot (aldus Nuon helpdesk). Daarna alleen alles beneden in gebruik gehad en dat werkte aardig; goed overzicht totaalverbruik, prima inzichtelijk wat het gebruik t.o.v. gemiddeld NL verbruik was en wat er per apparaat aan kosten was. Alleen het gemiddelde verbruik bleef nu en dan een mysterie (bij constant laag verbruik een hoger gemiddelde dan hoogste meting bijv.).
Tot een paar dagen terug ging het redelijk, maar ineens worden de pluggen niet meer herkend. Opnieuw aanmelden helpt niet. De pulse meter geeft blijkbaar ook geen goede data meer door en online zou ik even terugkijken in de historie, maar helaas is dan daar ook alle data verdwenen. Gekke is dat er nog altijd een gemiddelde wordt bijgehouden en dat er wel een meting is van datgene wat er via de pluggen verbruikt wordt (als 'huidig gebruik'), hoewel die dus niet meer gezien worden in de e-manager. Het verbruik van de pluggen wordt nu als totale meting (blauwe lijn elektriciteit) genomen.
Bellen met Nuon levert na de melding dat ik "problemen" heb, slechts 1 antwoord op: Er volgt een mail en u kunt het terugsturen voor omruil... No questions asked , wat er op lijkt te duiden dat er algemeen nogal wat issues zijn en men graag z.s.m. de boel omruilt (?) Op zich een redelijke optie, maar mijn historie is ook weg (alleen gemiddeld verbruik staat er nog juist in... althans, lijkt juist). Helemaal soepel loopt het allemaal dus nog niet. Ik begin wel een beetje te twijfelen of de komst van de 'slimme meter' niet een betere kans gaat bieden dan dit. In ieder geval had ik, gezien de prijs van de E-Manager materialen wel verwacht een iets stabieler systeem aan te treffen.
Inmiddels is de e-manager Helpdesk tamelijk wanhopig en doet geen pogingen meer om te verhullen dat de problemen ernstig zijn (ze zeggen eerlijk dat het geen zin heeft om naar mijn problemen te kijken).
BeantwoordenVerwijderenAanbevolen wordt om tot volgende week te wachten, in de tussentijd zetten ze het systeem opnieuw op (?) en hopen daarna van de problemen verlost te zijn. De gateway zou dan ook zelfstandig connectie moeten kunnen maken na disconnect (nieuwe firmware?).
Het zou aardig zijn om dit soort dingen op de Nuon web site te melden maar dat marketing gajes kan alleen maar blij nieuws verhalen op de web site zetten.
We hopen er het beste van.